- 146 Tarmogoyf
- 138 Path to Exile
- 89 Lightning Bolt
- 84 Wild Nacatl
- 80 Chrome Mox
- 72 Thoughtseize
- 70 Umezawa's Jitte
- 68 Vendilion Clique
- 67 Lightning Helix
- 64 Dark Confidan
- 63 Kird Ape
- 56 Engineered Explosives
Extended - co nowego po rotacji?
Jako że rotacja bloku Onslaught przebiegła bez większego echa ze strony Wizardów, pojawiające się decki porotacyjne nie przekonały mas. Jednak tuż po Pro Tourze w Austin widać tendencje obecnego formatu oraz zarysy archetypów, które czekają tylko na premierę Worldwake. Mało jest nowych skutecznych archetypów, więc postaram się omówić te najciekawsze.
Dredge
creature [27]
1 Bloodghast
1 Dryad Arbor
1 Flame-Kin Zealot
4 Golgari Grave-Troll
2 Greenseeker
4 Hedron Crab
1 Iona, Shield of Emeria
4 Magus of the Bazaar
4 Narcomoeba
1 Sphinx of Lost Truths
4 Stinkweed Imp
instant [1]
1 Darkblast
sorcery [10]
4 Dread Return
4 Ideas Unbound
2 Life from the Loam
enchantment [4]
4 Bridge from Below
land [18]
2 Breeding Pool
1 Forest
1 Island
4 Misty Rainforest
1 Overgrown Tomb
2 Scalding Tarn
1 Swamp
4 Verdant Catacombs
2 Watery Grave
60 cards
Sideboard:
3 Tombstalker
1 Darkblast
3 Echoing Truth
4 Thoughtseize
4 Leyline of the Void
15 cards
Rotacja zabrała cycle landy. O dziwo, porotacyjny dredge opiera się na innej mechanice niż poprzedni. Jego siła pochodzi z Bridge from Below oraz Dread Return, którym przywracamy sobie bardzo dużą i naprawdę fajną anielicę – Iona, Shield of Emeria (ewentualnie Flame-Kin Zealot, który daje naszym bezmózgim zombie dopak i haste). Zniwelowanie ilości Darkblastów oraz Life From the Loam rekompensuje komplet Hedron Crabów, które działają niemal identycznie, jednocześnie nie pozbawiając nas drawu na korzyść dredga. Talia wygląda bardzo ciekawie i stabilnie. Ciekawy jest także sideboard. Przygotowany na podobne talie (stąd Leyline of The Void - z nim na opening hand mamy autowina z innymi Dredge’ami). Reszta sideboardu przygotowana na matchupy z Zoo: Echoing Truth oraz Thoughtseize potrafią skutecznie opóźnić wysyp tanich kreaturek. Tombstalker jest typowym pudzianem - 5/5 za 2 many z delikatnym drawbackiem.
Next Level Blue
creature [13]
4 Spellstutter Sprite
4 Tarmogoyf
3 Vendilion Clique
2 Venser, Shaper Savant
instant [10]
4 Mana Leak
2 Repeal
4 Spell Snare
sorcery [4]
4 Ancestral Vision
artifact [9]
3 Engineered Explosives
2 Umezawa's Jitte
4 Vedalken Shackles
land [24]
1 Academy Ruins
2 Breeding Pool
8 Island
4 Misty Rainforest
4 Mutavault
4 Scalding Tarn
1 Steam Vents
60 cards
Sideboard:
3 Ancient Grudge
1 Repeal
3 Chalice of the Void
1 Engineered Explosives
1 Relic of Progenitus
4 Tormod's Crypt
2 Jace Beleren
15 cards
Zmiany dość kosmetyczne. Talia dość kontrolna i technika gry praktycznie się nie zmieniła. Dziwi mnie jedynie sideboardowy Chalice od The Void. Osobiście grałbym nim w mainie, gdyż można go w drugiej turze napełnić za jeden grając przeciw Zoo i praktycznie blokując wszelaki wysyp, który z kolei daje autowina. Zamiast Jace Baleren w SB wrzuciłbym Sword of Fire and Ice, jako odpowiedź na Dredge i szybko rosnącego Goyfa. Dodatkowy dopak i przy niewyblokowaniu damage plus draw powinien szybko spowodować wygraną w tym matchupie.
GB Scapeshift Combo
creature [10]
4 Kitchen Finks
2 Spike Feeder
4 Vampire Hexmage
instant [3]
3 Putrefy
sorcery [16]
4 Damnation
4 Duress
4 Scapeshift
4 Sylvan Scrying
enchantment [3]
3 Phyrexian Arena
land [26]
3 Blood Crypt
1 Boseiju, Who Shelters All
2 Dark Depths
2 Forest
4 Overgrown Tomb
3 Stomping Ground
5 Swamp
4 Twilight Mire
2 Valakut, the Molten Pinnacle
planeswalker [2]
2 Liliana Vess
60 cards
Sideboard:
4 Chalice of the Void
4 Pithing Needle
3 Relic of Progenitus
4 Tormod's Crypt
15 cards
Nowe kombo oparte na karcie Dark Depths. Bardzo kontrolna wersja z dość dużym creature hate. Dużo removalu, trochę life gainu. Zastanawiać może obecność Boseiju w mainie, ale trzeba go zawsze wyciągać ze Scapeshifta, ponieważ Hexmage musi wejść do gry nieskontrowany i bez utraty priorytetu trzeba go poświęcić. Potem już sama przyjemność z gry. O ile jest to wersja łatwiejsza do złożenia, to może być problem jeśli przeciwnik w jakikolwiek sposób zablokuje nam możliwość rzucenia Scapeshifta, czy Hexmage. Dlatego właśnie jest przygotowany sideboard – ponownie pojawia się Kielich, który skutecznie stopuje przeciwnika, bądź nie daje zagrać odpowiedzi na element komba. Igła pozwala na wyeliminowanie locków zakładanych przez tronopodobne talie. Reszta to hate na to, co boli nas najbardziej – Szybko kombiący się Dredge.
Dark Depths Combo
creature [11]
4 Dark Confidant
4 Vampire Hexmage
3 Vendilion Clique
instant [7]
4 Muddle the Mixture
3 Repeal
sorcery [7]
3 Beseech the Queen
4 Thoughtseize
artifact [11]
4 Chalice of the Void
4 Chrome Mox
3 Engineered Explosives
land [24]
4 Dark Depths
1 Ghost Quarter
4 River of Tears
4 Sunken Ruins
1 Swamp
4 Tolaria West
2 Underground River
4 Urborg, Tomb of Yawgmoth
60 cards
Sideboard:
1 Meloku the Clouded Mirror
1 Yixlid Jailer
1 Doom Blade
1 Slaughter Pact
2 Damnation
4 Bitterblossom
2 Threads of Disloyalty
1 Pithing Needle
2 Tormod's Crypt
Niebieska wersja komba obfituje w kontry, bounce oraz karcenie przeciwnika removalem w postaci Explosives. Moim zdaniem ta wersja jest stabilniejsza, gdyż po wymianie kart oferuje nam aż 3 karty z transmutowania Muddle The Mixture, którymi są odpowiedzi na Dredge (Yixlid Jailer), removal oraz Blossom, który daje nam card advantage oraz blokerów praktycznie za darmo. Threads of Disloyalty jest bardzo fajną odpowiedzą na wszelkie talie z Goyfem w roli głównej. W mainie dodatkowo znajduje się akceleracja w postaci Chrome Mox, który pozwala nam na transmutowanie już w 2 turze, bądź wystawienie pierwszoturowego Confidant, który daje bardzo dużą przewagę. Tolaria West pozwala nam na wyciągnięcie Dark Depths albo innego landu. Ewentualnie można wyciągnąć Ghost Quarter żeby zniszczyć Depthsy przeciwnika. Beseech the Queen pozwala nam wyszukać dowolną kartę na rękę, dlatego niezbędny w tej talii jest komplet Urborgów. Talia daje dużo opcji na przepchnięcie gry i jest stabilna. Jedyną jej wadą pozostaje cena :)
Bant Aggro
creature [26]
4 Birds of Paradise
4 Doran, the Siege Tower
4 Noble Hierarch
2 Rafiq of the Many
4 Rhox War Monk
4 Tarmogoyf
4 Tidehollow Sculler
instant [7]
4 Bant Charm
3 Path to Exile
sorcery [4]
4 Thoughtseize
artifact [3]
3 Umezawa's Jitte
land [20]
2 Breeding Pool
2 Godless Shrine
1 Hallowed Fountain
1 Island
4 Misty Rainforest
2 Overgrown Tomb
1 Plains
1 Swamp
1 Temple Garden
4 Verdant Catacombs
1 Watery Grave
Sideboard:
3 Gaddock Teeg
3 Great Sable Stag
3 Kataki, War's Wage
3 Qasali Pridemage
3 Rule of Law
15 cards
Połączenie Doran Rocka oraz Bant Agoro pokazuje że można grać skutecznie nawet na 4 kolorach, bazując na dużych i często drogich w manie stworkach. Niesamowita akceleracja oraz siła naporowa wynikająca zarówno ze zdolności Exalted jak i faktu że Doran jest 5/5 za CMC3 sprawia że trzeba do tej talii podchodzić z dystansem. Dużo uprzykrzaczy pokroju Scullera, Pathów i Thoughtseize sprawia że szybkie napory mogą mieć mocno pod górę w tego typu matchupach. Aż 3 Umezawa’s Jitte w mainboardzie zdefiniowane jest tym, że atakujemy zazwyczaj jednym, ale za to mocnym stworkiem. Manabase jest wyjątkowo stabilny. Fetchami wyszukamy praktycznie każdy potrzebny land, więc mamy gwarantowany wysyp w prawidłowym tempie.
Zoo
Creature [20]
4 Kird Ape
4 Goblin Guide
4 Qasali Pridemage
4 Tarmogoyf
4 Wild Nacatl
instant [12]
4 Lightning Bolt
4 Lightning Helix
4 Tribal Flames
sorcery [4]
4 Spectral Procession
artifact [2]
2 Umezawa's Jitte
land [22]
4 Arid Mesa
1 Forest
4 Marsh Flats
2 Misty Rainforest
1 Mountain
1 Plains
1 Sacred Foundry
1 Stomping Ground
3 Temple Garden
1 Treetop Village
3 Verdant Catacombs
60 cards
Sideboard:
2 Countryside Crusher
2 Riftsweeper
2 Otherworldly Journey
3 Ravenous Trap
3 Volcanic Fallout
2 Flashfires
1 Ghost Quarter
15 cards
Już od dłuższego czasu Zoo utrzymuje się w pierwszej trójce najskuteczniejszych decków Extendowych. Nawet w porotacyjnym metagame gra bardzo dobrze. Poza wymianą fetchy deck pozostał praktycznie bez zmian. Doszedł Goblin Guide, który za sprawą haste i poweru równego 2, ma niesamowite możliwości kąsania przeciwnika. Deck nieco przyspieszył, ale rzadko się zdarza żeby wygrać przed 4 turą (musi być niezłe porno żeby się udało). Zmianie uległ Sideboard, który jest dość kontrolny jak na Zoo, ale ma zadanie dość standardowe- zrobić więcej miejsca dla atakujących kreatur.
Jako ciekawostkę, przedstawię teraz rozpiskę innej wersji Zoo: Rubin Zoo, które nastawione jest bardziej na longplay (w starciu z Scapeshift Combo, posiada odpowiedź na elementy tam występujące):
Creature [21]
3 Baneslayer Angel
4 Knight of the Reliquary
3 Noble Hierarch
3 Qasali Pridemage
4 Tarmogoyf
4 Wild Nacatl
instant [14]
4 Lightning Bolt
2 Lightning Helix
4 Path to Exile
4 Punishing Fire
land [24]
4 Arid Mesa
1 Forest
1 Ghost Quarter
4 Grove of the Burnwillows
2 Marsh Flats
4 Misty Rainforest
1 Mountain
1 Plains
1 Sacred Foundry
2 Stomping Ground
1 Temple Garden
2 Treetop Village
planeswalker [1]
1 Elspeth, Knight-Errant
60 cards
Sideboard:
1 Kataki, War's Wage
4 Meddling Mage
3 Ancient Grudge
3 Blood Moon
3 Ghost Quarter
1 Hallowed Fountain
15 cards
Talia jest o tyle ciekawa, że poza nawet szybkim naporem, posiada elementy pozwalające wygrać w innych matchupach, gdzie dominuje element kontrolny, czy jest dużo removallu. Mainowy Qasali Pridemage pozwala na niszczenie artefaktycznych i enchantmentowych zagrożeń. Ponadto daje Goyfowi oraz Knightowi cennego exalted. Dziwić może obecność Blood Moonów w side, ale przy Hierarchach na stole mamy dostęp do potrzebnej na rozwój many – wolny, ale rozwój.
Ostatni deck jest tym, który obecnie testuję:
U/W Tron
creature [1]
1 Sundering Titan
instant [20]
4 Condescend
4 Gifts Ungiven
1 Mana Leak
3 Path to Exile
4 Repeal
4 Thirst for Knowledge
sorcery [4]
1 Day of Judgment
1 Hallowed Burial
2 Wrath of God
enchantment [1]
1 Temporal Isolation
artifact [10]
4 Azorius Signet
1 Chalice of the Void
1 Chrome Mox
1 Crucible of Worlds
1 Engineered Explosives
2 Mindslaver
land [24]
2 Academy Ruins
2 Arid Mesa
3 Hallowed Fountain
1 Mystic Gate
1 Plains
3 Tolaria West
4 Urza's Mine
4 Urza's Power Plant
4 Urza's Tower
60 cards
Sideboard:
2 Baneslayer Angel
3 Kitchen Finks
4 Meddling Mage
1 Ravenous Trap
3 Porphyry Nodes
1 Relic of Progenitus
1 Tormod's Crypt
15 cards
Rotacja zabrała bardzo dużo ponieważ jedną kluczową kartę – Decree of Justice. Dekret pozwalał na wystawianie instant-blockerów, którzy potrafili dać nawet dwie dodatkowe tury na założenie locka. Teraz tak różowo to nie wygląda. Trzeba grać na 3 różnych mass removalach – Day of Judgement, Wrath od God oraz Hallowed Burial, żeby w razie potrzeby wyciągnąć go z Giftsów. Chrome Moxy ograniczone do jednej sztuki (sam często wolę wrzucić Meddling Mage). Nie można sobie pozwolić na imprintowanie cennych kontr czy bounców. Przez to deck spowolnił i praktycznie nie ma co liczyć na rzucenie 3-turowych giftsów i w rezultacie niemożliwe staje się założenie locka wcześniej niż w 6 turze – zdecydowanie za późno. Testuję różne opcje, ale jest to rozpiska startowa. Istnieje jeszcze wersja UWr z mainowym Trash for Treasure, ale zrezygnowałem z tego pomysłu – Zoo za bardzo mnie jechało przez konieczność większego fechtowania się. Istnieje też szybsza wersja bazująca na Expedition Map z Remand zamiast Condescend oraz grająca na komplecie Chrome Moxów, pozwalająca na szybsze założenie locka i również grająca na Trash for Treasures – rzucając po akceleracji w drugiej turze Thirst for Knowledge wyrzucamy np. Sundering Titana na grave, a z poświęceniem Signeta, czy nawet Moxa, wracamy go do gry za pomocą Trash for Treasures. Jest to jednak wersja jeszcze nie ograna przeze mnie.
Podsumowując, obecne archetypy grające w Extended nie są zachwycające jeśli chodzi o bogactwo, ale nie ma się co dziwić. Szybsza niż zwykle rotacja nie pozwoliła na wysyp nowych talii. Pozostały te talie, które były dobre w poprzednim Extended z lekkimi zmianami. Format ewidentnie czeka na kolejny dodatek, więc wraz z jego premierą można się spodziewać bardzo szybkiej ewolucji w deckach. Jedyne co się zmieniło – doszło kombo na Dark Depths, które przy doszlifowaniu ma bardzo duże szanse na znak formowy sezonu 2009/2010. Martwi mnie że na dalszy plan zeszły talie artefaktyczne. Oczywiście, nie ma co negować siły Affki na Master of Eternium + Cranial Plating (bo z połączenia wychodzi kreaturka często 15/15 i więcej), ale wystarczy jeden Path to Exile żeby talia się złożyła.
Dodatkowo mała statystyka dla MVC (nie licząc landów):
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę