» World of Warcraft TCG » Artykuły » Gra kręci się wokół formatu

Gra kręci się wokół formatu

Gra kręci się wokół formatu
W poprzednich tekstach mojego autorstwa, wymienionych zostało kilka czynników, mających duże znaczenie podczas budowy talii do World of Warctraft TCG. Frakcja, rodzaj bohatera czy obrana strategia mają duży wpływ na wygląd naszej talii, lecz w WoW TCG istnieje jeszcze jeden element, który jest kluczowy dla całej gry. Na podstawie tej jednej informacji opierają się wszystkie pozostałe, które później sami podejmujemy. Tym czynnikiem jest, znany też z innych gier karcianych, format - tryb gry, który jest nakładany (np. przez organizatorów danego turnieju lub nas samych, jeśli mamy do czynienia z grą towarzyską) na graczy chcących grać na danej imprezie karcianej. Tryby te wpływają na wygląd decków - są one bardzo ważne, ponieważ ich spełnienie jest obowiązkiem, jeśli chcemy brać udział w danym turnieju.

W grze towarzyskiej również powinniśmy wybrać jeden format, o który będziemy opierać całą nasza rozgrywkę w danym czasie. Dzięki temu gra jest uporządkowana i każdy ma równe szanse. Zasady, jakie obejmuje w sobie format, dotyczą przede wszystkim puli kart, z jakiej możemy korzystać do budowy naszej talii oraz ilości gier, które musimy rozegrać w danej rundzie, by móc wyłonić zwycięzcę pojedynku.


Classic Constructed

Charakteryzuje się tym, że nie narzuca na nas żadnych ograniczeń dotyczących puli kart, jakie możemy wykorzystać do budowy naszej talii, a ze względu na to, że WoW TCG istnieje już 6 lat, kart jest sporo.

Co do ilości gier, to w tym formacie obowiązuje "best of 3" czyli gracze powinni grać do momentu, aż ktoś wygra dwa razy.

Classic umożliwia nam też posiadanie side decka, czyli puli dziesięciu dodatkowych kart, które możemy wykorzystać po pierwszej grze w "best of 3" (kto zna inne karcianki, ten wie jak to wygląda, a dla tych, którzy dopiero zaczynają, podpowiedź - polega to na tym, że po pierwszej grze możemy wyjąć maksymalnie dziesięć kart z naszej talii i wymienić je na karty z naszego side decka tak, aby nie zmienić początkowej ich liczby w naszej talii). Takie posunięcie umożliwia nam pozbycie się kart, które nie działają dobrze przeciwko danej talii oraz zastąpienie ich tymi pasującymi do sytuacji.

Classic istniał od samego początku gry, a przez parę lat był głównym formatem rozgrywanym w domach i na wielu turniejach.


Core Constructed

Wraz z wydawaniem kolejnych dodatków, gracze i twórcy gry zaczęli dostrzegać rodząca się stagnację w Classic Constructed. Było to spowodowane tym, że przez pewien czas tworzono niesamowicie mocne karty, które stawały się kluczowe dla wielu talii. Niektóre znich były tak silne, że mimo wydania kolejnych dodatków, gracze, a szczególnie ci turniejowi, nie decydowali się na grę nowymi kartami, gdyż nie było takiej potrzeby, skoro starsze karty były wciąż o wiele potężniejsze.

Pierwszym rozwiązaniem mogło być stworzenie kart jeszcze mocniejszych od tych, które już istnieją. Ten mechanizm byłby jednak jak niekończąca się lawina - coraz potężniejsze karty doprowadziłyby do absurdalnych sytuacji, w którym gry mogłyby toczyć się godzinami. Wtedy też narodził się nowy format o nazwie Core Constructed.

W przeciwieństwie do Classic'a, narzuca na nas pewne ograniczenia. Pierwszym z nich jest możliwość wykorzystania puli kart pochodzących jedynie z dwóch ostatnich wydanych bloków (blok składa się z trzech dodatków łącznie z innymi produktami, które zostały wydane w okresie obowiązywania tego bloku - brzmi jak masło maślane, ale tak jest).

Jak już się pewnie domyślacie, wraz z mijającym czasem, bloki, jakimi można grać, zmieniają się. W zależności od punktu w czasie, minimalna liczbą dodatków w formacie to 4 (jeden pełny blok + jeden dodatek kolejnego bloku) a maksymalną 6 (dwa całe bloki). Do tych prostych wyliczeń należy dodać przeróżne inne produkty, ale o nich nie teraz.

Warte wspomnienia jest jeszcze to, że cykl jednego bloku trwa zazwyczaj jeden rok, czyli w praktyce co rok jeden blok wypada z puli kart i zastępuje go dodatek kolejnego.

Jak widać, pula kart w Core jest znacznie ograniczona, przez co gracze zostali zmuszeni do pracy z nowymi dodatkami, których teoretycznie by nie wykorzystali, gdyby stare, mocne karty nadal były dostępne.

Liczba gier w tym formacie też różni się od "poprzednika" - z "best of 3" została zmniejszona do "best of 1". Wywołało to duże niezadowolenie wśród graczy, bo dość znacznie zwiększało wpływ losowości podczas rozgrywki. W związku z usunięciem dwóch gier, zniknął również side deck.

Dość znaczną, jeśli nie najważniejszą wadą Block Constructed jest to, że jeśli pragniemy w nim grać, to musimy dość często zaopatrywać się w najnowsze karty, a więc te, w które zainwestowałeś dziś, za rok mogą wylądować w albumie bo nie można już nimi grać.

Core, mimo, że wyparł już z wielu turniejów Classica, nadal wzbudza wiele emocji. Gracze ciągle dyskutują o tym, czy aby na pewno jest optymalną opcją rozgrywki.


Draft

Draft nie jest podobny do wcześniej opisanych formatów, w których korzystamy z kart, które posiadamy w domowej kolekcji. Wygląda to tak, że każdy gracz dostaje trzy boostery, by następnie przy ośmioosobowym stole otworzyć jeden z nich, wybrać z niego jedną kartę i resztę paczki podać do gracza po lewej. Z otrzymanej kupki wybierają kolejną i znowu podają pozostałe graczowi obok, aż do wyczerpania się puli. Z następnymi paczkami postępują tak samo, z tą różnicą, że tym razem karty z drugiego boostera podają w prawo, a z trzeciego znów w lewo. Z wybranych kart każdy gracz składa deck liczący minimalnie 30 sztuk kartoników.

Draft jest bardzo popularnym formatem wśród graczy turniejowych, gdyż uznaje się, że format ten wymaga sporej inteligencji i umiejętności budowania talii. Wnikliwa znajomość kart również pomaga - szczególnie przy planowaniu wyboru kolejnych kart.

Element losowy w tym formacie jest bardzo silny - czasem życie może nam podarować bardzo rzadką i mocną kartę, która pozwoli nam łatwo zbudować zwycięski deck, a niekiedy otworzymy takie boostery, po których zaczniemy płakać. Mimo tego, szczęście nie jest najważniejsze - tak samo ważne jest strategiczne myślenie.

Drafta warto również grac ze znajomymi w domu, gdy kupimy większą liczbę boosterów. Uzyskujemy dzięki temu dodatkową wartość w postaci zabawy z produktu, który nabyliśmy, a także szkolimy naszą umiejętność budowy talii.


Sealed

Jest to drugi format limited, jednak w tym przypadku dostajemy aż 6 boosterów, którymi nie musimy się dzielić jak w przypadku drafta. Z nich też składamy talie liczącą minimalnie 30 kart.

Format ten nie jest aż tak popularny jak draft, ale również można spotkać go na turniejach, najczęściej w formie drużynowej.


Block

Format bardzo podobny do Core, z tą różnicą, że polega na graniu kartami z bloku, ktory w danym momencie jest najnowszy. Reszta zasad jest identyczna.


Lazy Peon

W WoW TCG istnieją 4 rodzaje kart pod względem rzadkości. Common, oznaczony kolorem białym na dole karty, jest najczęściej spotykaną kartą. Występuje on najliczniej w jednym boosterze. Uncommon oznaczony jest zielenią i jest on lekko rzadszy od Commona. Rare posiada kolor niebieski i znajduje się w każdej paczce tylko w jednej sztuce. Najrzadszy, czyli Epic, ma kolor purpurowy i jeśli występuje w boosterze, to zamiast karty Rare.

Kolory te nie są praktycznie ważne, poza rozkładem ilości w boosterku, wartością kolekcjonerską i formatem Lazy Peon, w którym gracze grają wyłącznie Commonami i Uncommonami.

Lazy Peon jest traktowany jako format dodatkowy, wykorzystywany głównie przez nieliczne grupki graczy chcących spróbować czegoś nowego.


Two-Headed Ogre

Two-Headed Ogre to wariant gry parami, który jest bardzo rzadko spotykany publicznie, a polega bardziej na byciu miłą odskocznią dla osób lubiących grać w zaciszu domowym.


Oprócz tych wymienionych, istnieje również spora ilość formatów, których zasady zależą tylko i wyłącznie od fantazji osób, które wraz ze współgraczami szukają czegoś nowego i bardziej pasującego do nich.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Komentarze


Grezul
   
Ocena:
0
Natomiast w sobotę można będzie przeczytać tekst na temat produktów, które można kupić na rynku. Bardzo ważny temat ponieważ wtedy dokładnie zrozumiecie dlaczego musicie uważnie wybrać dany format, który was interesuje. :)
31-01-2012 23:14
XLs
   
Ocena:
0
Rozumie że najbardziej powszechny jest Core Constructed?
01-02-2012 09:21
Grezul
   
Ocena:
0
XLs, zgadza się. Oficjalnie jest to najczęściej grany format. Wspomnę o tym jeszcze w kolejnym tekście.
01-02-2012 12:18

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.