Chociaż na początku czerwona ascenzja uznawana była za crap, to wkrótce zaczęło się pojawiać coraz więcej komb na niej opartych. Talie w kolorach Naya i Grixis były niedawno najpopularniejsze, teraz triumfy święci zaś synergia tej karty z Runeflare Trap. Konstrukcje w kolorach UR opisałem w szóstej części Decku na FNM, zaś teraz skupię się na decklistach wspomnianych wcześniej talii.
Na pierwszy ogień pójdzie Naya:
Ascension Combo - Don Morway
2 Mountain
2 Plains
4 Misty Rainforest
8 Forest
7 Island
4 Harrow
4 Rampant Growth
4 Time Warp
4 Pyromancer Ascension
4 Mind Spring
4 Fog
4 Ponder
4 Worldly Counsel
4 Naya Charm
1 Banefire
Sideboard:
4 Captured Sunlight
4 Swerve
4 Spell Pierce
3 Into the Roil
Typowy combo deck – rzucamy czary przyspieszające (Rampant Growth, Harrow) oraz draw (Ponder i Worldly Counsel), aby nabić jak najszybciej countery na Ascenzji. Co jeśli już uda nam się to zrobić? Dodajemy sobie tury za pomocą Time Warpa, wracając go sobie z grobu dotąd, aż dokopiemy się do Banefire'a. Mamy już wtedy przeważnie tyle lądów, aby zdołać zabić przeciwnika. A jeśli nie – nie ma problemu, wrócimy sobie go z grobu w następnej, dodatkowej turze. Talia do ogrania trudna, ale dająca masę satysfakcji z wygranej.
Teraz wersja Grixis:
Cruel Ascension - Patrick Jenke
3 Island
5 Swamp
3 Mountain
4 Scalding Tarn
4 Crumbling Necropolis
3 Drowned Catacomb
1 Lavaclaw Reaches
3 Sphinx of Lost Truths
1 Jace, the Mind Sculptor
4 Lightning Bolt
4 Ponder
3 Pyromancer Ascension
4 Terminate
4 Worldly Counsel
4 Grixis Charm
3 Divination
4 Time Warp
3 Cruel Ultimatum
Sideboard:
4 Chain Reaction
3 Duress
3 Negate
3 Swerve
2 Relic of Progenitus
Lubiana przez Nicola Bolasa kraina oferuje nam wersję znacznie bardziej kontrolną – znaczniki nabijamy, broniąc swoich włości za pomocą removalu. Wygrywamy zaś dzięki zmasakrowaniu przeciwnika za pomocą Cruel Ultimatum, a jeśli niezbyt to wyjdzie, możemy dobić go Sfinksem lub Boltami.
Niestety, w środowisku limited Pyromancer Ascension nie jest kartonikiem zbytnio grywalnym – po prostu rzadko zdarza się sytuacja, w której będziemy mieli kilka kopii różnych, grywalnych kart w decku.
Co ciekawego można o niej dodać? Czerwona Ascenzja jest przedstawicielem jednego z trzech typów Questów. Innymi przedstawicielami są: Luminarch Ascension, Archmage Ascension, Bloodchief Ascension i Beastmaster Ascension.