» World of Warcraft TCG » Artykuły » Właściwe karty na właściwym miejscu

Właściwe karty na właściwym miejscu

Właściwe karty na właściwym miejscu
Poznanie podstawowych strategii składania talii w WoW TCG nie zajmuje wiele czasu, nawet jeśli jest się graczem, który jeszcze nigdy wcześniej nie stykał się z karciankami. Gdy już się wyjaśni podstawy, to reszta takich pojęć jak talia control, aggro czy combo to pestka. Łatwo można zapamiętać, że talie typu aggro nawiązują do agresywnego stylu gry, w którym to staramy się jak najszybciej pokonać przeciwnika zanim uda mu się ustabilizować, kontrole natomiast charakteryzuje to, że są do tego, by przyjąć jak najlepszą pozycję obronną, odpierać wszelkie wczesne ataki, by później pokonać wroga poprzez zagranie potężnych kart o wysokim koszcie; natomiast grając talią combo powinno nam zależeć na dopasowaniu pewnych kart do siebie tak, by w pewnym momencie zapewniły one błyskawiczne zwycięstwo. W celu znalezienia tych kluczowych kart wsadza się do combo talii wiele rzeczy umożliwiających odnalezienie ważnych części comba, jak i przetrwania do momentu jego aktywacji.

To są właśnie podstawowe informacje na temat najpopularniejszych strategii. Te krótkie regułki nie są trudne do zapamiętania. Jednak to, co zauważyłem, że sprawia wiele trudności nowym graczom, to nie sam wybór ulubionej strategii, ale właściwych kart, które mogłyby efektywnie pomóc w realizacji założeń wybranej strategii budowy decka, jak i gry.

Brak doświadczenia i wprawy w poszukiwaniu odpowiednich kart spośród całej listy oraz niepewności, które karty mogą pasować do danej strategii powodują, że talie początkujących graczy są składane w sposób chaotyczny. Nowicjusze często wybierają nieodpowiednie do danej strategii karty. Zdarza się zatem często, że mimo wyboru talii typu aggro, wsadzają oni do swojego decku karty zupełnie nie pasujące do tego typu talii. Takim przykładem jest np. Alexandros Mograine, który w talii aggro jest kiepskim wyborem ze względu jego wysoki koszt. Taka droga karta w agresywnej talii aggro, która składa się przede wszystkim z kart o koszcie 1, 2, 3 lub 4, po prostu nie ma racji bytu.

Błędy związane z użyciem pewnych kart w niewłaściwej talii mogą ukazywać się również w odwrotnej sytuacji, niż w tej powyżej. Czasem zdarza się, zę nowy gracz do talii kontrolnej wsadzi stwory, które pasują tylko i wyłącznie do aggro. Takie karty często nie są w stanie obronić nas do momentu, w którym to talia kontrolna jest w stanie najlepiej funkcjonować, czyli w późniejszym etapie gry, zaczynając od 6-7 tury.


Jak zatem odróżnić karty, które nadają się do talii aggro, od tych, które pasują do talii control? Gdy przychodzi moment wyboru odpowiednich kart do danej strategii, lubię zadawać sobie pytanie – czy dana karta spełni swoją funkcję w mojej talii? W przypadku talii aggro tą funkcją jest zadanie jak największej ilości obrażeń za jak najmniejszy koszt, zaś w przypadku talii control jest to jak najefektywniejsze powstrzymanie zagrożeń, jakie wystawia nasz przeciwnik, również za jak najmniejszy koszt. By zrozumieć tę technikę, warto zastosować ją na przykładzie dwóch kart WoW TCG. Pierwszym przykładem jest Jadefire Scout.

Dla weteranów WoW TCG oczywiste jest, że Jadefire Scout jest typowym przykładem karty do talii aggro. Za jedynie jeden resource gracz otrzymuje kartę, która jest w stanie w kolejnej turze zadać przynajmniej 3 punkty obrażeń. Oczywiście zakładamy, że ally ten nie zginie od jakiego zagrania przeciwnika. Tych obrażeń zadanych przez Scouta wrogiemu bohaterowi może być oczywiście więcej - wszystko zależy od tego jak długo uda się temu demonowi przetrwać. Wartość tego ally'a w talii aggro zatem jest wysoka.

Jak wygląda to w przypadku takiej karty jak Frost Blast? Tę magową umiejętność również możemy zagrać w pierwszej turze, tak jak Jadefire Scouta. W takim przypadku jednak za ten sam koszt otrzymujemy o wiele gorszy efekt z punktu widzenia talii aggro - za koszt jednego resource'a Frost Blast zadaje tylko jeden punkt obrażeń. Zakładając, że Jadefire Scout zada tylko raz 3 punkty obrażeń, nadal jest to spora różnica. Dodatkowo, Frost Blast jest efektem jednorazowym. Po zadaniu jednego punktu obrażeń karta ta spadnie do grobu, a Jadefire Scout zostaje na stole dopóki przeciwnik się z nim nie upora albo my go nie zniszczymy przy pomocy np. Shadowfang Keep. Oznacza to, że w przeciwieństwie do Frost Blasta, za którego również zapłaciliśmy jeden zasób, Scout może zadać o wiele więcej obrażeń. Podsumowując, wartość Frost Blasta w taliach aggro jest porównywalnie o wiele niższa.


Jak jednak wypadają te same karty w przypadku, gdy weźmie się je pod uwagę z punktu widzenia talii control?

Jadefire Scout w takim przypadku wypada bardzo kiepsko. Przez jego moc, gracz kontrolujący Scouta nie jest w stanie samemu dokonywać wymian z ally'ami przeciwnika w celu obrony bohatera. Jedynym celem tej karty jest zadanie jak największej ilości obrażeń bohaterowi. Samodzielnie ten ally nie jest w stanie w żaden sposób przyczynić się do obrony sojuszniczego bohatera.

Frost Blast natomiast idealnie nadaje się do tego celu. Zagrany w turze przeciwnika jest w stanie już w pierwszej turze zatrzymać atak ally'a lub bohatera, może również zniszczyć ally'a z jednym punktem życia. Z czasem Frost Blast staje się tylko lepszy. Przy większej ilości resource'ów, gracz, który zagra Forst Blasta, jest w stanie powstrzymać całą armię np. Murloc Coastrunnerów. Może ona uchronić bohatera przed otrzymaniem znaczącej liczby obrażeń. Pięciu zniszczonych Murloców to inaczej uchronienie naszej postaci przed 10 punktami obrażeń. Osiągnąć taki wynik w obronie trudno jest sobie wyobrazić zagrywając Scouta.


Wykorzystując pytania ile dana karta jest w stanie zadać obrażeń oraz przed iloma obrażeniami jest w stanie nas uchronić, zdołałem dopasować daną kartę do konkretnego typu talii. Skoro w talli aggro powinno nam zależeć na dużej liczbie obrażeń od pierwszej tury, to po mojej analizie widać, że lepszym wyborem jest Jadefire Scout. W przypadku talii control, gdzie zależy nam przede wszystkim na obronie, o wiele lepszą kartą jest Forst Blast.


W taki sposób można porównać każdą kartę WoW TCG. Odpowiadając na dwa proste pytania, możemy łatwo zauważyć, która karta będzie lepiej pasować do danego typu talii. Nie należy jednak mylić takiego sposobu oceny kart z oceną uniwersalności kart, o którym już tutaj w dziale WoW TCG pisano. Uniwersalne karty mogą mieć zalety ofensywne, jak i defensywne, przykładem może być np. Baxtan, Herald of the Flame, który może zniszczyć małą armię ally'ów, co powstrzyma ją przed atakami w stronę bohatera, ale również może zadać przynamniej 3 obrażenia wrogiemu bohaterowi.

Wybór jednej z tych opcji zależy od sytuacji na stole. Jeśli karta jest uniwersalna, to tym lepiej dla naszej talii, w ten sposób nawet w talii aggro można przyjąć czasem rolę defensywną, a talii control rolę ofensywną. Jednak nie wszystkie karty umożliwiają taki wybór akcji, dlatego, gdy już zdecyduje się na wybór danej strategii, warto ocenić dane karty i poprzez tę ocenę stwierdzić, czy dana karta znalazła się na właściwym miejscu.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Komentarze


~igrek

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
"nie stykał się z karciankami". Pierwsze zdanie skutecznie zniechęca do dalszej lektury...
22-09-2012 23:59
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Coastrunner ma złego taga
23-09-2012 17:41
Zephyel
   
Ocena:
0
@~igrek:
nie do końca rozumiem o co Ci chodzi.

@~:
weszło k jeszcze, przegapiłem :)
23-09-2012 19:38
~igrek

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Uważam to po prostu za zbędne umieszczenie języka potocznego w artykule na poważnym serwisie, za jaki uchodzi przeciez Polter. Pewnie, ze nikt tu nie wymaga języka naukowego, nie wiadomo jakich elaboratów... ale jednak takich sformułowań na przyszłość bym unikał ;) dalej jest już lepiej, choć kilka kwiatków dało się jeszcze wyłapać. Mam nadzieję, że nie odebrałes tego jako złośliwość. Pozdrawiam serdecznie.
23-09-2012 22:37
Zephyel
   
Ocena:
0
@igrek:
W życiu, staram się szukać w komentarzach uwag, żeby ulepszać ten serwis, a nie złośliwości. :)
24-09-2012 14:32

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.