Przy wprowadzaniu M10 ogłoszono całkiem znaczące zmiany zasad, które wejdą w życie 11 lipca 2009 roku. Część ma znaczenie niefunkcjonalne, cześć dotyczy procedur turniejowych (które również mogą się zmienić w najbliższym czasie), jest także kilka zmian funkcjonalnych.
- Zmieniono nazwę stref - strefa gry (in play) staje się polem bitwy (battlefield), strefa usuniętych z gry (removed from the game)- strefą wygnania (exile). Czarów nie zagrywamy (play) tylko rzucamy (cast), wyjątkiem pozostają lądy i karty, których typów nie można być pewnym: te nadal będą zagrywane.
Jedyną zmianą funkcjonalną odnośnie powyższych przypadków jest to, że karty będące w strefie wygnanych nie są traktowane jako poza grą (outside of the game), czyli nie mogą być wyszukane przez
wishe.
- Najpoważniejsze zmiany wpływające na rozgrywkę to usunięcie mana burnu i to, że obrażenia z walki nie są kładzione na stos. Jest też kilka mniejszych zmian: właścicielem tokena nie jest kontroler efektu, który go stworzył (jak było poprzednio), lecz ten gracz, pod którego kontrolę wszedł do gry. Przykład - gracz A kontroluje Grizzly Bear. Gracz B zagrywa Mercy Killing celując w Niedźwiedzia. Tokeny wejdą pod kontrolą gracza A - według starych zasad właścicielem byłby gracz B, gdyż to on kontrolował efekt tworzący tokena. Teraz jednak token wchodzi pod kontrolą gracza A i on jest jego właścicielem.
- Usunięty został manaburn. Mana nadal się opróżnia, jednak nie pod koniec każdej fazy, lecz po każdym kroku. Jeżeli ktoś nie wiedział - wedle starych zasad, jeżeli pod koniec fazy mieliśmy jakąś manę w poolu, mana ta ulegała spaleniu, powodując stratę żyć w wysokości ilości many, którą mieliśmy, teraz jednak tego nie będzie.
- Najważniejszą (i najbardziej kontrowersyjną) zmianą jest to, że obrażenia w walce nie korzystają już ze stosu. Na początku combat damage step, obrażenia są wyznaczane i od razu rozpatrzane, nie ma możliwości działania pomiędzy. Oznacza to, że na przykład mając atakującego Mogg Fanatica, który zostanie zablokowany przez Grizzly Bear, nie można położyć obrażeń na stos, a następnie z obrażeniami na stosie poświęcić Fanola by zadać jedno obrażenie. Teraz ostatnim momentem by zagrać tego typu umiejętności jest declare blockers step.
*Zmienione są też zasady walki. Jeżeli atakująca kreatura zostanie zablokowana przez więcej niż jedną kreaturę to atakujący gracz musi wyznaczyć w jakiej kolejności będzie je blokować. Przy zadawaniu obrażeń musi wyznaczyć śmiertelne obrażenia pierwszej zablokowanej kreaturze zanim będzie mógł wyznaczyć obrażenia kolejnej kreaturze. (Obrażenia wyznaczane są jednocześnie, a nie sekwencyjnie).
Przykład - Gracz A kontroluje
Hill Giant, gracz B
Squire i
Glory Seeker. Gracz A atakuje olbrzymem, gracz B blokuje oboma kreaturami. Gracz A musi wyznaczyć kolejność w jakiej będzie atakował kreatury, wybiera by pierwszy był Glory Seeker, a drugi Squire. Przy przydzielaniu obrażeń musi wyznaczyć minimum 2 obrażenia Glory Seekerowi, aby móc zadać obrażenia Squire.
- Zmieniono również dwa keywordy - deathtouch i lifelink. Obydwa były poprzednio triggered abilities, co oznaczało między innymi, że się kumulowały. Teraz są to static abilities, nie kumulują się i działają jednocześnie z zadawaniem obrażeń: nie są kładzione na stos czekając na rozpatrzenie jak było poprzednio. Kreatura z deathtouchem ignoruje też ograniczenia związane z blokowaniem jakie wprowadza ta edycja. Jeżeli kreatura z tym keywordem zostanie zablokowana przez kilka kreatur, nadal trzeba ustalić kolejność w jakiej będzie zadawać obrażenia (na wypadek gdyby źródło straciło Deathtouch), ale może dowolnie rozdysponowywać obrażenia.
Wszystkich zapraszam do komentowania zmian, bądź zadawania pytań.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę